Jongeren

Steeds vaker kom ik jongeren tegen die zijn vastgelopen in het oerwoud van hulpverlening. Als ze door de lange wachtlijsten al ergens terecht kunnen uiteindelijk.  Wellicht herken jij je hier ook in. Zij zijn het probleem, zij moeten veranderen en moeten leren zich aan te passen. Heel snel worden allerlei gedragingen voorzien van een diagnose en wordt heil gezocht in medicatie. Ook als je nare dingen hebt meegemaakt wordt er vaak heel weinig echt naar je geluisterd en weten anderen meteen heel goed wat jij nodig hebt.........

 

Slechts zelden wordt aan de jongeren zelf gevraagd wat ze nodig hebben of dat ze überhaupt weten hoe hun brein werkt en wat dit van hen en hun omgeving vraagt. Aanpassen en zo snel mogelijjk weer 'normaal functioneren' lijkt het belangrijkste.

 

Ik heb dan ook de keuze gemaakt om mijn focus als psycholoog te richten naast volwassenen ook op jongeren vanaf de middelbare school leeftijd. Hulp bied ik hen door in kaart te brengen met hen waar ze tegenaan lopen en waardoor ze wellicht te maken hebben met psychische klachten, verslavingsgedrag, eetstoornissen of de negatieve kant van sociale druk en eenzaamheid.

 

Het is voor mij noodzakelijk om jou als jongere zelf centraal te stellen en niet zoals nu veelal gebeurt het hele systeem om je heen. Als puber heb ik er denk ik namelijk geen behoefte aan om last te hebben van 'de problemen van mijn ouders', me altijd maar te moeten voegen naar wat er door de samenleving van mij verwacht wordt of als patiënt benaderd te worden. Laat anderen zelf hun problemen oplossen en help mij mijn leven weer te durven leven.

 

Het is voor mij belangrijk dat je als jongere vorm kunt gaan geven aan je leven zoals dat voor jou past; of je nu ADHD hebt, hoog sensitief bent, een hoge begaafdheid hebt of autistische eigenschappen hebt......juist dit mag je leren respecteren want dan zal de wereld om je heen ook veel fijner voor je kunnen worden.

 

Graag stem ik in een persoonlijk 1e gesprek met je af waar je tegenaan loopt. Dit kan samen met een van je ouders maar uiteindelijk praat ik graag in vertrouwen alleen met jou. Daarna bespreken we samen wat we wel en niet terugkoppelen aan je ouders.

 

We werken niet aan symptomen of klachten, maar aan onderliggende patronen die keuzes en gedrag bepalen. Hiervoor gebruiken we technieken en manieren waarmee je je denken, voelen en gedrag kunt veranderen zoals dat voor jou wenselijk is.

 

Neem gerust contact met me op, maar omdat je minderjarig bent moet tenminste een van je ouders wel geinformeerd worden.